Lugn dag, fartfylld natt.

Fy f*n vad skönt det är när det börjar närma sig vår!
Idag har jag bara legat i hängmattan, lapat sol, käkat gott och läst senast Pro Hockey. Våren är ju en härlig tid, inte bara för det fina vädret. Det är ju nämligen slutspurt i världens bästa hockeyliga. Inte många matcher kvar nu, och inatt har vi ett helt koppel mer eller mindre intressanta matcher att se fram emot.
 
 
 
Östra konferensen:
 
Ottawa åker till New York och möter President's-vinnarna Rangers. Lunkan vilade senast men ska stå de två sista matcherna i grundserien. Ottawa behöver en seger här om man vill ta sig förbi Boston.
Jag tror att den gamla klyschan "motivation slår klass" kommer passa in här. Rangers är säkert lite smygmätta på grundserien nu när de har säkrat sin hemmaplansfördel. De har nog mest slutspel i sina skallar.
Ottawas rookie Mark Stone är så het att man skulle kunna steka ägg på hans klubba. Jag tror att han avgör inatt igen.
 
 
Detroit möter Montreal borta och skulle också behöva en vinst för att slippa oroa sig för lagen bakom sig. Jag tror att Nyquist och grabbarna fixar det inatt, mot framtida Hart- och Vezinavinnaren Carey Price och hans halvtrökiga gäng.
 
 
Boston åker ner till soliga Florida och möter Pantrarna. Snälla, snälla Panthers, spöa Boston inatt. Jag vill så mycket hellre se Erik Karlsson härliga hårsvall i slutspelet än Brad Marchands stygga nylle. Florida har varken mer motivation eller klass än Boston, så vi får nog lite till hoppet (och Jagr) här.
Om jag tippar den här matchen med hjärtat så stänger Luongo ner matchen helt och Jagr avgör med ett drömmål.
 
 
 
Västra konferensen:
 
Winnipeg åker till Klippiga bergen för att säkra sin slutspelsplats. Jag tror inte att hemmalaget Colorado kommer att ge dem några större problem. Pavelec är i kanonform och letar tredje raka nollan inatt. Som ett stort Landeskog-fan så hoppas jag inte att Jets håller nollan inatt, samtidigt som jag inte vill att Los Angeles ska kunna närma sig Winnipeg. Vi kan säga 5-3 till Winnipeg, hattrick av kapten Gabe.
 
 
Nattens stora slag utspelar sig i Calgary, där hemmalaget Flames tar emot regerande mästarna Los Angeles. Kings som alltid brukar kunna steppa upp när det verkligen gäller gjorde raka motsatsen till det senast, när man förlorade med 2-4 mot erkänt icke-starka Edmonton.
Jag tror knappast att det här blir någon välspelad match, utan att det snarare kommer vara ett ställningskrig från första sekunden till den sista. Jag har ju väldigt lite till övers för Kings, så jag hoppas verkligen att de åker på en torsk här. Samtidigt så är det kittlande att veta att streckstriden kan leva till sista omgången om de lyckas plocka två poäng inatt. 2-2, Gaborik avgör i förlängningen.
 
 
Övriga matcher inatt är Philadelphia - Carolina, Tampa Bay - New Jersey, St. Louis - Chicago, Nashville - Minnesota, Edmonton - San Jose och Vancouver - Arizona.
Vissa av de matcherna kan innebära lite skiften i tabellen, men jag kommer i huvudsak att lägga fokus på de matcher som är viktiga för slutspelsstriden.
 
 
Vilken/vilka matcher tänker ni se inatt?
 

Kommentera här: