Så här slutar första omgången.

Inatt smäller det, äntligen! Som vi har väntat på det här!
Jag har lyssnat, läst och tänkt igenom första omgången väldigt noga i några dagar nu. Det är sjukt tuffa matchserier som ska spelas. Nästan varje serie ser ut att kunna bli riktiga nagelbitare.
Det här har jag kommit fram till:
 
 
 
 
Östra konferensen
 
 
 
Montreal Canadiens - Ottawa Senators
 
Price vs. Hammond. En av NHLs största stjärnor i Montrealkassen mot en av NHLs största stjärnskott den här säsongen i motståndarmålet. Jag tror att "Hart Trophy-Price" kommer att gå vinnande ur det här.
Ottawa kommer in i slutspelet med en fantastisk känsla och form. Montreal har å sin sida hackat lite på slutet. Jag tar dock inte det som något negativt, utan det känns mer som att Canadiens-spelarna har gått och längtat efter slutspel. Jag har också känslan av att Senators kan vara rätt nöjda med att bara ha spurtat sig till slutspel. Montreal känns som ett starkare lag i grunden.
Vi kommer att bli bjudna på mycket härlig Kanada-hockey här, med stora profiler som P.K. Subban, nämnde Price, min personliga Montreal-favorit Pacioretty (om han hinner tillbaka från sin hjärnskakning). På andra sidan finns "The Hamburglar", elegante kapten Karlsson och rookien Mark Stone, som går in i sitt första slutspel som en av NHLs hetaste spelare de senaste veckorna.
 
Hjärtat säger: 4-3, Ottawa. Alla älskar en underdog. Dessutom så hoppas jag att Erik Karlsson knäpper Subban på näsan i den matchen i matchen. Det ska bli spännande att se hur Hammond reagerar på att spela slutspelshockey.

Hjärnan säger: 4-3, Montreal. Jag tror att det kommer bli sju matcher hur som helst. Efter att ha gått igenom trupper, form och även känt på min egen magkänsla så känns det som att Montreal är snäppet vassare överlag.
 

 

 

Tampa Bay Lightning - Detroit Red Wings

Mycket svenskar i den här matchserien. Detroit som nöter på med det gamla gardet (Z, Datsyuk, Kronwall), kryddat med ett gäng yngre spelare (DeKeyser, Nyquist, Tatar). Bra gjort av dem att ta sig till slutspel för 24e (!!) gången i rad. Jag tror dock inte att de har mycket att hämta här. Jag tror snarare att Hedman, Bishop, Samkos, Johnson & co. kommer att växla upp ännu mer i slutspelet. Jag kan faktiskt se mig att de går väldigt långt i vår. De har många av de kvaliteter som krävs av ett slutspelslag i NHL, så länge målvakterna sköter sig. Målvaktssituationen i Detroit är dessutom väldigt oklar. Nu är det tydligen bestämt att Mrazek ska starta första matchen, men han har ingen erfarenhet från sån här hockey sedan tidigare. Synd att inte Monstret är hel, då hade nog han fått lira.

Hjärtat säger: 4-3, Tampa Bay. Jag gillar ju självklart Detroit med alla deras svenskar. Jag gillar även de svenskar som spelar i Tampa Bay. Jag tycker dessutom att Tampa spelar en roliga hockey.

Hjärnan säger: 4-1, Tampa Bay. I ett slutspel så vill man ju verkligen se så många "Game 7" som möjligt. Hjärnan säger dock att Tampa inte släpper mer än en match här.

 

 

New York Rangers - Pittsburgh Penguins

Den här är nog lurigare än många tror. De flesta experter säger fyra, max fem matcher. Jag tror dock att det kan bli tuffare än så, även om jag inte hoppas på det.

Penguins flyger lite under radarn och förväntningarna är raka motsatsen till hur det såg ut för ett år sedan då lagen möttes i slutspelet. Då var Pittsburgh favoriter, men Rangers samlade sig och gick nästan hela vägen. Penguins sitter inne på världens bästa sparkapital i Jevgenij Malkin. Kommer han igång på riktigt så vet jag faktiskt inte vad som händer här. De brottas dock med många skador, framförallt på backsidan (Letang, Määttä, Erhoff). Dessutom så är Lunkan en mycket bättre målvakt än Fleury, särskilt när det kommer till slutspelshockey.

Hjärtat säger: 4-0, Rangers. Jag vill se "mitt" Rangers ta fyra snabba, enkla segrar här så att de kan fortsätta vara hela och fräscha längre fram. Jag vill också se att Henrik Lundqvist kommer igång direkt och storspelar.

Hjärnan säger: 4-3, Rangers. Som sagt, många skador i Pittsburgh. Jag tror dock att det bara kommer att få gruppen att gå ihop och bli starkare. I slutändan räcker det dock inte till, Rangers avgör det här hemma i Garden.

 

 

Washington Capitals - New York Islanders

En till lurig serie (vilket nästan alla är i och för sig). Det känns lite som att tanken har gått tom för Islanders på slutet. Eller har de bara sparat sig till slutspelet?

Enligt mig så är det två bra målvakter som byter om här, Holtby i Capitals och Halak i Islanders. Jag håller dock Holtby aningen högre efter den säsong han har haft. Jag tror att han blir skillnaden här, för jag tror också att seriens två superstjärnor John Tavares och Alexander Ovechkin kommer att bli ganska bra bortplockade av motståndarna.

Hjärtat säger: 4-3, Islanders. Det finns två anledningar till att jag vill att Islanders vinner det här över sju matcher:

* Game 7, det häftigaste som kan upplevas för en hockeyälskare.

* Rangers - Islanders i nästa omgång. Wow.

Hjärnan säger: 4-2, Washington. Capitals misslyckas ju i slutspelet år efter år. Jag tror inte att de kommer komma längre än Divisional i år heller. Den här serien vinner de dock, mycket p.g.a. bättre form och bättre målvakt.

 

 

 

Västra konferensen

 

 

St. Louis Blues - Minnesota Wild

Från en början snackades det så mycket om att Wild skulle skrälla här att den nästan blev en självklarhet i sociala medier och bland experter att så skulle ske. Jag håller dock inte med, även om jag tror att serien blir jämn. Det som jag kan tänka mig ställer sig i vägen för St. Louis är om Dubnyk i Minnesota-målet står på huvudet och täpper igen helt (vilket han har en förmåga att göra).

Det kommer att bli tunga, spännande matcher. Jag hoppas att Alexander Steen kliver fram och visar vägen. Blues känns lite tyngre och är perfekt byggda för att äntligen gå långt i slutspelet.

Hjärtat säger: 4-3, St. Louis. Steen avgör hemma i förlängningen. Jag sitter med ett målvaktshjärta, så jag hoppas att det här blir en målvakts-serie där ingen match går över tre mål.

Hjärnan säger: 4-2, St. Louis. Är det här året som Blues kommer att gå hela vägen? Det återstår att se, men de kommer i alla fall att ta sig förbi första omgången.

 

 

Nashville Predators - Chicago Blackhawks

Nashville åkte alltså på niten att möta slutspelsveteranerna i Chicago redan i den första omgången. Det betyder att deras resa inte blir särskilt lång i det här slutspelet. Än värre för Predators är att Patrick Kane kommer tillbaka och spelar redan i första matchen. Även om han skulle komma tillbaka ringrostig så tror jag att det är just den injektion som gör att Chicago kan bli ivsfarliga i vår.

Filip Forsberg har gjort några mål på slutet och jag hoppas att han kommer rätt in i det här direkt, så att han får känna på hur det är göra poäng i ett slutspel. Det tror jag kan komma att bli viktigt för honom och hela Nashville i framtiden.

Rinne vs. Crawford känns för dagen ganska jämn. Den här målvaktsmatchen hade Rinne vunnit på knockout före jul. Efter sin skada har han dock inte kommit upp i samma nivå, och nästan haft lite berg- och dalbaneform de avslutande månaderna av grundserien. Samtidigt så får Crawford jobbet gjort kväll efter kväll, utan att för den delen vara särskilt spektakulär. Rinne behöver steppa upp ordentligt om Nashville ska ha någon chans i den här serien.

Hjärtat säger: 4-3, Nashville. Nej, jag gillar inte Chicago. Eller, jag gillar egentligen deras sätt att spela hockey och framförallt hur deras stjärnor spelar. Jag vill dock inte se dem i en final mot Rangers längre fram i vår, då jag tror att Rangers då kan få det riktigt tufft. Dessutom så är jag ett stort Fille Foppa-fan. Han får gärna avgöra Game 7.

Hjärnan säger: 4-1, Chicago. Ett Nashville på lite nergång mot ett Chicago som verkligen vet hur man spelar slutspel. Det kan nog, tyvärr, bara sluta på ett sätt. Nu när Kane dessutom är tillbaka redan till första matchen så skulle det här faktiskt kunna bli första omgångens enda svep. Jag tror dock att Nashville kommer sprattla till på hemmaplan och ta en match.

 

 

 

Anaheim Duck - Winnipeg Jets

Här kommer första omgångens stora skräll. Tunga, tunga Jets kommer att slå ut västvinnaren Ducks. Jag tror inte att Jets i ett slutspel passar Ducks speciellt bra. Dessutom så har Duck "ärkechokern" Bruce Boudreau i båset. Han kan inte coacha slutspelshockey helt enkelt. Ta bara en sån sak att han inte kan välja vilken målvakt som ska starta. Jag hade också haft svårt att välja mellan Gibson och Andersen, men vaffan, han får betalt för att ta såna beslut! Det känns ändå som att Andersen är starter, även om Boudreau inte vill säga det offentligt. Jäkligt konstigt och jag förstår inte alls tanken bakom det. Båda är unga målvakter, varför inte bara visa förtroende och klarhet? Jag tror att det kommer att stå Anaheim dyrt i slutändan.

Hjärtat säger: 4-3, Jets. Synd att inte båda lagen kan gå vidare, så jag gillar både Ducks och Jets. Det känns dock som att det behövs någon skräll här och där, och den får komma här då.

Hjärnan säger: 4-2, Jets. Jag tror att Jets nyper första matcher och sätter standarden redan där. Pavelec är i en äckligt bra form och kommer att bli en avgörande faktor i den här matchserien.

 

 

Vancouver Canucks - Calgary Flames

Ytterligare ett Kanada-möte, härligt! Det blir alltid bra stämning och tuffa matcher mellan lag från Kanada. Desperata Calgary som vägrar att ge sig med sig mot underskattade Vancouver som har gjort en riktigt bra grundserie. Sedinarna har verkligen ett "redemption year" och förhoppningsvis så kan de kliva fram ordentligt även i slutspelet. Jag hoppas också att Läck fortsätter att få chansen i mål även om Miller är tillbaka.

Hjärtat säger: 4-3, Vancouver. Sedinarna avgör. Läck spelar grymt i målet. Det hoppas jag på, även om jag gillar Calgary och deras inställning. De spelar en härlig hockey fast de inte är ett puck possession-lag.

Hjärnan säger: 4-3, Vancouver. Jag tror att det blir en jämn serie, och jag tror att den avgörs i en sjunde match. Calgary fortsätter att sprattla till och är väldigt svårspelade. Över sju matcher så väger dock Vancouver lite tyngre.

 

 

Sjukt mycket rolig hockey att se fram emot! Vi drar igång första omgången med Capitals - Islanders och Canadiens - Senators inatt. Lite senare startar Predators - Blackhawks och till slut Canucks - Flames  Jag hoppas att ni har laddat upp med kaffe, energidryck och något gott att äta!

Vad tror ni om matchserierna? Tycker ni att jag är rätt ute eller har ni några andra tankar?

 

Nu laddar vi, så ses vi på Twitter ( @NHLsnacks_ ) inatt!

 

Kommentera här: